Kiedy udać się z dzieckiem do logopedy? – kiedy jest właściwy czas?

folder_openLogopedia, Neurologopedia
commentBrak komentarzy
Logopeda Monika Pawelska-Smak

Kiedy udać się z dzieckiem do logopedy? Zdrowie i prawidłowy rozwój naszego dziecka to jedne z najważniejszych kwestii, które nurtują każdego rodzica. Wiele osób zadaje sobie pytanie: kiedy właściwie udać się z dzieckiem do logopedy? Czym jest wczesna interwencja logopedyczna? W niniejszym artykule postaram się przybliżyć odpowiedzi na te pytania.

Czym jest wczesna interwencja logopedyczna?

Pierwszym krokiem jest zrozumienie terminu „wczesna interwencja logopedyczna”. To pojęcie obejmuje szeroki zakres działań – od psychologii, przez medycynę, aż po logopedię. Wczesna interwencja to działania profilaktyczne i terapeutyczne podjęte jak najszybciej po zauważeniu pierwszych oznak problemu.

W logopedii chodzi przede wszystkim o szybkie wykrycie nieprawidłowości w rozwoju mowy i jak najszybsze zaproponowanie działań, które pomogą w dalszej poprawie i stymulacji rozwoju. Wczesna interwencja logopedyczna często dotyczy dzieci, u których od pierwszych dni życia można zaobserwować zaburzenia. Obejmuje to dzieci przedwcześnie urodzone, z wrodzonymi zaburzeniami ośrodkowego układu nerwowego czy z chorobami genetycznymi.

Znaki, które wskazują na potrzebę wczesnej interwencji logopedycznej

Opóźnienie w rozwoju mowy.

  • Jeżeli Twoje dziecko w wieku 12 miesięcy nie reaguje na własne imię, nie naśladuje dźwięków czy nie używa pojedynczych słów (np. „mama”, „tata”).
  • Gdy po ukończeniu 2. roku życia nie łączy dwóch słów w proste zdania.
  • Jeśli w wieku 3 lat mówi bardzo niejasno i jest trudno zrozumiałe dla osób spoza rodziny.

Trudności z rozumieniem i wyrażaniem siebie.

  • Twoje dziecko ma trudności z rozumieniem prostych poleceń czy pytań.
  • W wieku 2 lat nie rozumie instrukcji typu „pokaż palcem” lub „daj mi”, „podaj”
  • Jeżeli Twoje dziecko zastępuje, pomija lub przekształca dźwięki w słowach. 
  • Gdy po ukończeniu 3. roku życia używa uproszczonych form słów. 

Nieprawidłowości w budowie aparatu artykulacyjnego.

  • Rozszczep wargi czy podniebienia, wpływają na wiele funkcji, od wymowy po tak podstawowe czynności, jak ssanie czy połykanie.
  • Za krótkie wędzidełko języka oraz nieprawidłowy zgryz mogą wpłynąć na trudności w artykulacji niektórych dźwięków.

Dlaczego warto wcześnie zacząć interwencję logopedyczną?

Wczesna interwencja logopedyczna to termin, który podkreśla znaczenie wczesnego wykrywania i interweniowania w przypadku problemów z mową i językiem. Ale dlaczego jest to tak ważne? Oto kilka powodów, dla których warto wcześnie zacząć interwencję logopedyczną:

Kluczowy okres rozwoju mózgu: Pierwsze lata życia dziecka są kluczowym okresem w rozwoju mózgu. W tym czasie mózg jest najbardziej plastyczny, co oznacza, że jest bardziej podatny na uczenie się i adaptację. Wczesne interwencje mogą maksymalizować potencjał rozwojowy dziecka.

Budowanie solidnych fundamentów: Prawidłowy rozwój mowy w młodym wieku stanowi fundament dla późniejszych umiejętności językowych, czytania i pisania. Wczesna interwencja może pomóc w zapobieganiu trudnościom w nauce w przyszłości.

Lepsze efekty terapii: Badania pokazują, że im wcześniej rozpocznie się terapię logopedyczną, tym większe są szanse na sukces. Dzieci, które zaczynają terapię w młodszym wieku, często osiągają lepsze wyniki w krótszym czasie.

Wzrost pewności siebie i samooceny: Dzieci z trudnościami w mowie mogą czuć się nieśmiałe lub nieśmiałe, co wpływa na ich samoocenę. Wczesna interwencja pomaga dzieciom rozwijać umiejętności komunikacyjne, co przekłada się na większą pewność siebie w interakcjach społecznych.

Wsparcie dla rodziny: Wczesna interwencja logopedyczna to nie tylko wsparcie dla dziecka, ale także dla rodziny. Edukacja i wsparcie dla rodziców są kluczowym elementem procesu terapeutycznego, pomagając im zrozumieć potrzeby swojego dziecka i dostarczając narzędzia do wspierania jego rozwoju w domu.

Zapobieganie dalszym problemom: Nieleczona dysfunkcja mowy może prowadzić do dalszych problemów, takich jak trudności w nauce, problemy społeczne lub emocjonalne. Wczesna interwencja może pomóc zapobiec tym problemom, zanim staną się one bardziej skomplikowane.

Kiedy udać się z dzieckiem do logopedy? – postawmy diagnozę!

Zanim zaczniemy właściwą terapię, niezbędna jest dokładna diagnoza stanu pacjenta. Specjalista oceni odruchowe reakcje w obszarze ustno-twarzowym, sposób połykania, stan układu artykulacyjnego i oddechowego. Kluczowe są także badania specjalistyczne, które dostarczą informacji o rozwoju układu nerwowego dziecka.

Kiedy udać się z dzieckiem do logopedy? – Podsumowanie

Kiedy zatem udać się z dzieckiem do logopedy? Odpowiedź jest prosta: im wcześniej, tym lepiej. Warto udać się do neurologopedy już z noworodkiem, niemowlakiem by specjalista sprawdził i ocenił  odruchowe reakcje w obszarze ustno-twarzowym, pozycję spoczynkową języka (np. sprawdzić wędzidełko językowe, wędzidełko warg). Wczesne wykrycie problemu i wdrożenie terapii daje największe szanse na skuteczną pomoc. Jeżeli zauważysz jakiekolwiek niepokojące objawy u swojego dziecka, nie wahaj się szukać pomocy specjalisty. Wczesna interwencja oraz profilaktyka logopedyczna to klucz do prawidłowego rozwoju Twojego dziecka.

Jak wybrać dobrego logopedę?

Logopeda, neurologopeda Monika Pawelska-Smak

Nazywam się Monika Pawelska Smak, jestem logopedą i neurologopedą z Bydgoszczy z wieloletnim doświadczeniem. Jeżeli potrzebujesz profesjonalnej pomocy, chciałbyś skonsultować postępy swojego dziecka, lub masz jakiekolwiek wątpliwości, serdecznie zapraszam na konsultację. Klikając tutuaj umówisz się przez znanego lekarza.

Mój gabinet znajduje się w Bydgoszczy, na ulicy Sybiraków 8.

Do zobaczenia w gabinecie!

 

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Proszę wpisać prawidłowy adres e-mail.